“We hebben ruim 1.200 adressen in ons bestand. Die adressen allemaal handmatig beheren, was gewoonweg geen doen”, vertelt Aart Markies. “We hadden daarom al eens een eerste digitalisseringslag gemaakt in een Acces-database. We wilden echter ook graag de gegevens van klanten onderweg op onze mobiele telefoons kunnen inzien, en dat konden we niet. Bovendien wilden we het proces rondom een afspraak voor klanten gemakkelijker maken, namelijk met automatisch verstuurde afspraakbevestigingen en -herinneringen. Omdat wij niet het enige muziekbedrijf waren dat hier tegenaan liep, is vanuit de Nederlandse Piano- en Muziekinstrumentenbond (NPMB) - waar ik secretaris van ben - een zoektocht gestart naar een goede online tool voor pianostemmers.”
ServicePlanner: een schot in de roos
Al snel kwam Aart terecht bij twee Engelstalige tools specifiek bedoeld voor pianostemmers, maar die bleken ontoereikend. De ene tool kon maar één medewerker verwerken, terwijl bij de NPMB ook bedrijven zijn aangesloten met wel zes of zeven stemmers op de weg. De andere tool was veel te uitgebreid en was toen niet in het Nederlands beschikbaar. “We hebben ook nog gekeken naar tools die de grote bezorgdiensten gebruiken, omdat daar een perfecte routeplanning in zit. Toch hebben we niet voor zo’n tool gekozen, omdat we in deze software alleen als maatwerk informatie over instrumenten van klanten konden vastleggen. Daardoor werden die grote tools onbetaalbaar. Zodoende heb ik verder gezocht en kwam ik uiteindelijk bij ServicePlanner terecht. En dat leek meteen een schot in de roos.”
Een eerste test
“Ik kon me namelijk meteen goed voorstellen dat cv-ketelonderhoud, waar ServicePlanner zich toen nog volledig op richtte, overeen zou komen met het onderhoud van een instrument”, vertelt Aart verder. “Net als een cv-ketel is bij een piano, vleugel of orgel namelijk jaarlijks onderhoud nodig. En net als installateurs hebben wij te maken met particulieren die thuis moeten zijn als wij komen. Vandaar dat ik contact heb opgenomen met ServicePlanner. En wat bleek: ServicePlanner wilde in de doorontwikkeling de specifieke kenmerken voor de installatiebranche uit de tool halen, om zo een bredere doelgroep aan te spreken. Daarmee werd het voor ons nóg interessanter. Vandaar dat we een eerste test zijn gestart - en die pakt goed uit.”