Dít is hoe jij van die te drukke wintermaanden afkomt [zónder omzet te verliezen]
09 februari 2021 

Dít is hoe jij van die te drukke wintermaanden afkomt [zónder omzet te verliezen]

Toen je vanochtend om 7.30 uur op de zaak kwam, stond het huilen je al nader dan het lachen. De ene na de andere collega kwam gestrest binnen om vervolgens weer zo snel mogelijk de deur uit te vliegen. Zelf kon je nog nét een kop koffie pakken voordat je naar de eerste klant moest. En tijdens het koffiedrinken zag in je agenda dat je het vanavond waarschijnlijk wéér niet zou redden om tegelijk met je gezin aan tafel te zitten (hallo overwerk!).

Tot overmaat van ramp werd je al bij de tweede klant gebeld over een kapotte cv-ketel bij een andere klant. Die klant stond natuurlijk niet in je planning, maar moest – gezien de voorspelde temperaturen onder het vriespunt – wél ingepland worden. En het liefst vandaag nog. Die pakte je dus ook maar op, omdat je jouw collega’s er ook niet mee wilde belasten.

De drukke wintermaanden voor een installateur

Ik beschrijf hier een fictief scenario, maar de kans is groot dat jij dit wel herkent. Misschien heb je zelfs net zo’n dag achter de rug, of zit je er nog middenin. Zeker in de drukke wintermaanden, wanneer de cv-ketels op volle kracht (moeten) werken, is de planning van installateurs vaak overvol. Maar misschien niet met de juiste dingen. Daar vertel ik je in deze blog graag meer over – en uiteraard deel ik ook de oplossing met je.

Een goed gevulde agenda – met de juiste dingen

Want natuurlijk wil je in de wintermaanden de agenda goedgevuld hebben. Maar wat mij betreft – en ik spreek uit ervaring – moeten daar in die maanden niet te veel onderhoudsafspraken tussen staan. Dat inzicht kwam een paar jaar geleden, toen ik zelf nog als installateur werkte. In het stookseizoen was het altijd veel drukker met cv-gerelateerde werkzaamheden dan de rest van het jaar. Dat is ook logisch. Er gaat wel eens een cv-ketel kapot, of er moet wel eens een onderdeel vervangen worden. De exacte hoeveelheid werk is door dit soort ad hoc werkzaamheden helaas nooit te voorspellen.

Cv-ketelonderhoud in de wintermaanden

Cv-ketelonderhoud in de wintermaanden plannen was een gewoonte geworden, ontstaan vanuit het feit dat klanten erom vroegen. Veel van mijn klanten belden namelijk vlak voor de winter om hun onderhoudsafspraak in te plannen. En na een eerste belletje belde er weer een klant, en weer een, en weer een… Voor ik het wist zat mijn planning in die toch al zo drukke winters vol met gepland onderhoud. Kreeg ik vervolgens een spoedklus binnen, bijvoorbeeld de reparatie van een kapotte cv-ketel, dan was het passen en meten om die ertussen te krijgen. Soms lukte dat zelfs helemaal niet en moest ik ‘nee’ verkopen. Te veel gepland onderhoud in de wintermaanden kostte me – naast veel stress – dus extra omzet.

De druk van de wintermaanden verplaatsen

Toen ik dat besefte, ben ik het cv-ketelonderhoud buiten de wintermaanden gaan plannen. En daardoor ontstond er ineens ruimte. Ruimte voor klussen en mooie projecten die ik nu met twee handen kon aanpakken. Ruimte voor spoedjes. En ruimte voor vrije tijd. Ook jij kunt de druk van de wintermaanden naar andere momenten in het jaar verplaatsen. Hoe je dat doet lees je hieronder.

Klanten mét een onderhoudscontract

Een klant met een onderhoudscontract verplaats je naar voren. Om het concreet te maken: als je bij een bepaalde klant in december 2020 geweest bent, plan je proactief een afspraak in voor bijvoorbeeld september 2021. Daarna kom je pas in september 2022 weer langs voor onderhoud. Deze klant vindt het prima dat je voor deze ene keer eerder komt en dat er minder dan een jaar tussen de laatste en de nieuwe onderhoudsafspraak zit. Hij betaalt immers jaarlijks, alsof het een abonnement is. Zolang hij niet vaker dan één keer per jaar een factuur van jou krijgt én je gewoon één keer per jaar langskomt om zijn cv-ketel te onderhouden, is hij tevreden.

Voorbeeld onderhoudscontracten installateurKlanten zónder onderhoudscontract

Een klant zonder onderhoudscontract trek je niet naar voren in de planning. Deze klant betaalt namelijk per onderhoudsbeurt. Om het concreet te maken: een klant waar je in december 2020 nog geweest bent, wil niet in april 2021 alweer voor onderhoud betalen. Voor deze klant is het belangrijk dat je je systeem goed in de gaten houdt. Als je weet dat hij voor het drukke winterseizoen altijd zelf belt voor een onderhoudsafspraak, bel of mail je hem dit najaar eenmalig zelf. Je plant hem dan eenmalig wat later in: niet in de winter van 2021, maar bijvoorbeeld in april 2022. Dat de onderhoudsbeurt eenmalig een paar maanden later plaatsvindt dan normaal, vindt hij vast en zeker geen probleem. Zolang de cv-ketel maar goed wordt nagekeken, alles in overleg gebeurt én hij niet te vaak een factuur van je krijgt, is deze klant tevreden. Bovendien: omdat jij in het stookseizoen geen topdrukte meer hebt, kan hij op nóg betere en snellere service rekenen als er in de wintermaanden een probleem is met zijn cv-ketel.

Ruimte voor nieuwe producten, spoedklussen en mooie projecten

Je ziet het: op deze relatief simpele manier kun je voor zowel klanten met een onderhoudscontract als voor klanten zonder onderhoudscontract het cv-ketelonderhoud eenmalig herplannen. Het resultaat is dat je vanaf eind 2021 een rustigere winter tegemoet gaat. En met rustig bedoel ik natuurlijk rustig qua onderhoud. Je krijgt namelijk ruimte voor (het uitdenken van) nieuwe producten, spoedklussen en mooie projecten – én dus voldoende omzet. Maar dan…

✅ Zonder de stress en hoge werkdruk die jij en je collega’s nu in de winter ervaren;
✅ Zonder dat je continu achterloopt met de planning;
✅ Zonder dat je voortdurend brandjes moet blussen;
✅ Zonder dat je vanwege een te volle planning ‘nee’ moet verkopen.

Het onderhoud verplaatsen gaat je dus zeker geen windeieren leggen.

— Ruud

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down