Geef de omzet van je installatiebedrijf een boost met onderhoudsabonnementen
Je laat veel geld liggen: als ex-installateur weten we dat je veel meer geld kunt verdienen met onderhoudsabonnementen. En we weten ook dat deze lastig zijn om te maken. Het is een manier om meer klanten beter te helpen en meer ruimte te creëren in je agenda. Ook jij kunt er met deze contracten voor zorgen dat je méér klanten kunt bedienen in mínder tijd.
We hebben een mooi aanbod voor je. Je kunt de vier onderhoudscontracten die Ruud zelf heeft gebruikt ook voor jouw installatiebedrijf gebruiken, en je omzet een boost geven. Klinkt goed, niet?
Omdat we je graag zo goed mogelijk helpen, hebben we hieronder ook nog 12 tips voor je waarmee je de abonnementen gebruikt in jouw voordeel.
Tip 1: Maak een feestje van het onderhoudscontract dat je het liefst wilt verkopen
Uit mijn ervaring is gebleken dat het all-in 2 jaar abonnement het grootste voordeel voor jou is én je klant.
Denk je nu: Om de twee jaar, dat is veel te ruim? Je klant is hartstikke blij want hij tekent voor veiligheid en als hij ieder jaar een onderhoudsbeurt moet betalen is hij duurder uit. Hij heeft geen kosten als er iets kapotgaat, alles is inclusief.
Jij verdient goed aan de onderhoudsabonnementen en je kunt eens zoveel onderhoud doen per jaar dus heb je meer ruimte in de agenda.
Tip 2: Een goede start met een cv-ketel in goede conditie
Spreek met je klant af dat bijvoorbeeld binnen twee weken de start-onderhoud moet zijn uitgevoerd of ingepland op kosten van de klant. Eventuele onderdelen die dan vervangen moeten worden zijn ook voor de rekening van de klant. Heb jij geen onkosten omdat de ketel in slechte conditie is.
Tip 3: Maak het jezelf makkelijk
Maak er een SEPA-overeenkomst van en incasseer het bedrag zodat je klant niets hoeft te doen. Het incasseren van terugkerende betalingen geven jou een grote mate van rust en vrijheid. Bij je bank maak je dit eenvoudig aan. Om je werk te besparen met incasseren kun je per kwartaal afrekenen.
Tip 4: Exclusief tussentijds resetten en bijvullen van de cv ketel
Sluit uit dat je langs moet komen om op reset te drukken, omdat de ketel toevallig op storing valt. Of omdat de ketel bijgevuld moet worden. De klant kan dit zelf oplossen. Laat hem extra betalen als hij het toch prettig vindt dat je komt.
Tip 5: Bied je klant een voordeel
Stel jezelf eens de vraag: hoeveel omzet loop ik mis door geen abonnementen te doen? Abonnementen aantrekkelijk maken en verkopen dus. Bereken bijvoorbeeld geen arbeidskosten bij storing. Als je onderhoud bijhoudt dan zullen er weinig storingen zijn.
Geef je klant ook een korting bij aanschaf van een nieuwe ketel. En bied een 24 uursservice. Dat vindt je klant een fijn idee. In de praktijk wordt hier toch bijna geen gebruik van gemaakt.
Tip 6: Vermeld dat je binnen een bepaalde tijd ter plaatse bent
Bij de basis abonnementen spreek je bijvoorbeeld af dat als de storing voor 10.00 uur gemeld is, dat ze dezelfde dag nog geholpen worden. Geef meer tijd voor de all-in contracten, tot bijvoorbeeld 15.00 uur.
Tip 7: Hanteer een straal
Bijvoorbeeld een straal van 15km. Alle klanten daarbuiten kun je €1 p/km rekenen. Daarmee heb je de brandstofkosten en de tijd die je kwijt bent om te rijden ook gedekt.
Tip 8: Bereken een toeslag voor overige merken
Ketels waar je goede ervaring mee hebt, neem je op in je voorwaarden. Voor overige merken laat je je klanten een toeslag betalen.
Tip 9: Spreek af dat de ketel niet te oud mag zijn
Het moet voor jou ook interessant blijven. Spreek af dat de ketel niet ouder mag zijn dan bijvoorbeeld acht jaar om het abonnement af te sluiten. Bij all-in zou je kunnen zeggen dat je de onderdelen vervangt totdat de ketel twaalf jaar wordt en daarna de onderdelen niet meer kosteloos vervangt.
Tip 10: Maak een overzichtelijke tabel van je onderhoudscontracten
En zet deze op je website. Want herken je het gevoel dat je overspoeld wordt met informatie? Vervolgens kom je tot niets en laat je het maar gaan..
Toon daarom wat je te bieden hebt in een fatsoenlijk overzicht en je klant kan goed zien wat het beste bij hem past. Waar vindt hij deze terug? Op je website natuurlijk. Bij de gratis onderhoudscontracten vind je een voorbeeld van de tabel die ik heb gebruikt.
Tip 11: Vraag voldoende voor onderhoud
De meeste mensen waarmee ik spreek doen hun werk continu met geldstress. Bedenk eens, met jouw diensten help je je klant en als je meer verdient kun je meer investeren.
Je hebt de mensen iets te bieden. Vraag een goede prijs, daarmee kun jij je werk nog lang doen. Durf je ook niet goed je prijs te verhogen? Nienke geeft je hier 5 redenen waarom je goede prijzen moet vragen‘.
Tip 12: Spreek met je klant af dat jij contact opneemt over de onderhoudsafspraak
Neem het initiatief voor het maken van de volgende onderhoudsafspraak. Hier maak je je klant heel blij mee. Je loopt veel omzet mis als je dat niet doet. Waarom dan? Dat lees je in ons e-book ( download ‘m hier als je ‘m nog niet hebt).
Wil jij ook met slimme onderhoudscontracten jouw installatiebedrijf laten groeien en meer klanten kunnen bedienen, terwijl het in de planning juist rustiger wordt?
Heb je vragen over de contracten? Of over de tips? Let us know! Laat je reactie hieronder achter, of stuur ons een mailtje en dan beantwoorden we je vraag persoonlijk.