Hulp bij de groeiende vraag naar thuisbatterijen
In 2023 zijn er 24.400 nieuwe batterijsystemen in gebruik genomen. In ruim 12.000 van de gevallen ging het om een kleine thuisbatterij van minder dan 5 kWh. De bron van deze cijfers? Het Nationaal Smart Storage Trendrapport 24/25 van Dutch New Energy Research. Dit rapport is op 9 oktober 2024 gepresenteerd tijdens het Solar Congres ‘Noodzaak van Storage’ in Den Haag.
Thuisbatterijen installeren: nieuwe kansen voor installateurs
Wellicht vind je het genoemde aantal hoog, wellicht niet. Maar wat als we zeggen dat het aantal thuisbatterijen méér dan verdubbeld is ten opzichte van 2022? En dat de markt nog jong is en de afzet van batterijen pas sinds 3 jaar in de lift zit? Steeds meer installateurs zien dan ook kansen in dit slimme product. Want hoewel particulieren thuisbatterijen van sommige merken zelf mogen plaatsen, hebben ze daarvoor wél uitgebreide kennis van elektrotechniek nodig. Daarnaast mogen alleen erkende elektriciens nieuwe bedrading aanleggen. Redenen genoeg waarom de meeste particulieren de installatie en het onderhoud van hun thuisbatterij maar al te graag overlaten aan een professional. Kortom: nieuwe business voor jou als installateur!
Thuisbatterij combineren met zonnepanelen, laadpalen en warmtepompen
Die business houdt trouwens niet op bij de batterij. Particulieren maken namelijk pas optimaal gebruik van hun thuisaccu als ze deze slim aansturen. Dit houdt in dat de accu moet samenwerken met andere apparaten in huis, bijvoorbeeld zonnepanelen, een warmtepomp of een laadpaal. En natuurlijk kunnen installateurs ook hierin een belangrijke rol spelen.
Efficiënt thuisbatterij installatie én onderhoud plannen
Ben jij zo’n installateur die steeds vaker thuisbatterijen en andere slimme, duurzame producten installeert en onderhoudt? Dan wil je het liefst niet veel tijd kwijt zijn aan het inplannen van klantafspraken. Plan je afspraken telefonisch of per mail, dan heeft dat een paar flinke nadelen. Om te beginnen is het ontzettend tijdrovend om de planning rond te krijgen - iedere week weer. En wat als klanten hun afspraak alsnog willen verzetten?
Gevolgen van slechte planning voor installatie en onderhoud van thuisbatterijen
Ook is de kans groot dat je achter de feiten aanloopt, omdat je planner simpelweg meer te doen heeft dan alleen afspraken inplannen. Daardoor kun je bij sommige klanten de installatie of het onderhoud van de thuisbatterij of andere slimme producten niet op tijd uitvoeren. Dat heeft gevolgen: je kunt dus niet op tijd factureren, waardoor je achterloopt met je omzet. Verder betekent het niet op tijd inplannen van afspraken dat er iedere dag wel klanten zélf bellen - zeker als ze op hun thuisbatterij zitten te wachten. Je planner wordt door deze telefoontjes gestoord, waardoor zijn of haar werk gedurende de dag een paar keer stil komt te liggen.
De beste plansoftware voor thuisbatterij installateurs
Wil je deze nadelen tackelen? Kies dan voor ServicePlanner. Met onze plansoftware helpen wij ambitieuze, innovatieve installateurs zoals jij aan minder stress en juist meer tijd. Tijd om nieuwe producten aan je assortiment toe te voegen, zoals die thuisaccu. Tijd om meer klanten te kunnen bedienen én die klanten beter te kunnen helpen. Tijd voor je planner, zodat die andere werkzaamheden kan oppakken. En (vrije) tijd voor jouzelf, als eigenaar van het bedrijf, omdat de planning soepel verloopt en je niet continu brandjes hoeft te blussen.
Ontdek de voordelen van ServicePlanner voor thuisbatterij installateurs
ServicePlanner biedt jou maar liefst 7 verschillende manieren om afspraken in te plannen. En je kunt ook nog eens manieren met elkaar combineren! Ben je benieuwd welke manieren dit zijn? Lees dan onze blog: 7 manieren van plannen - aan jou én jouw klanten de keuze. En ben je écht nieuwsgierig? Maak dan meteen jouw gratis proefaccount aan. Je kunt ServicePlanner dan 14 dagen gratis proberen.